Chomrák Vincenc
Shrnutí
- Čislo hrobu
- PR43675666
- Umístění hrobového místa:
- I. P
- Datum Narození:
- 20.1.1871
- Datum úmrtí:
- 1.9.1935
- Profese:
- propagátor sportu
- GPS [lat,lon]:
- [50.02066, 15.78058]
- GPS odkaz:
- Otevřít mapu
- Hodnocení:
Popis hrobu
průkopník sportů
Průkopník a programátor české silniční cyklistické turistiky, známý svými dlouhými cestami na kole do zahraničí.
Pardubický rodák (narozený 20. 1. 1871), syn hostinského „U zlaté koule“ na Bělobranském náměstí čp. 2 (dnes pracoviště Národního památkového ústavu) měl být podle otcova přání puškařem. Po absolvování dvou reálek – pardubické a německé v Trutnově – procestoval „na vandru“(tedy pěšky) řadu evropských států (kromě c. k. monarchie i Německo a Belgii). Již od 15 let obdivoval cyklistiku, v těchto letech si pořídil „kostitřas“ a na tomto monstru (o váze 30 kg) ujel neuvěřitelných 1035 km na trase Steyr – Graz – Meran – Benátky – Linz – Pardubice. Za tento sportovní výkon získal cenu Německé cyklistické unie, Vincenc si pro ni dojel do Norimberku na kole sám. Roku 1892 si pořídil bicykl značky Rover, na němž se vydal do Salzburku přes Vídeň a Budapešť zpět domů. Ve svých 22 letech (1893) podnikl již na kole opatřeném pneumatikami cestu do Curychu (přes Mnichov a Frankfurt nad Mohanem). Jeho nejslavnější jízdou se roku 1900 stala pařížská, kdy za 5 dní ujel 1300 km (trasa Pardubice – Plzeň – Norimberk – Karlsruhe – Nancy – Paříž).
V rodných Pardubicích založil 1. hliněnou klopenou cyklistickou dráhu (v lesíku za Duklou), na níž se roku 1889 jely 1. mezinárodní závody. Tato dráha zanikla roku 1901. Po cyklistice se stal jeho druhým koníčkem motorismus. Jako vyučený puškař si v Pardubicích otevřel obchod, v němž vedle zbraní prodával i velocipedy, motocykly a později i auta značky Peugeot. Zřídil i dílnu na opravy motorových vozidel. Roku 1906 byl jmenován soudním znalcem pro obor automobilismu. Toho roku zavedl i první kurzy pro nové řidiče motorových vozidel pro celé východní Čechy. Roku 1910 pak otevřel v Pardubicích 1. autoškolu v tehdejší Rakousko-uherské monarchii, v níž se vyučovaly teorie i praktická jízda. Za Velké války (1914 – 18) byl v roce 1915 jmenován členem komise pro válečné odvody aut v obvodu pardubického hejtmanství. Když sám roku 1916 narukoval, stal se ve Vídni vojenským autoinstruktorem. V Chomrákově obchodu ve Sladkovského ulici si koupil svůj motocykl a později i auto Ing. Jan Kašpar, 1. český aviatik. Za první republiky byl Vincenc Chomrák prezidentem Svazu výrobců velocipedů, šicích strojů a motorových vozidel v Praze a předsedou Čs. svazu oprávněných majitelů autoškol. Zemřel 1. září 1935.
Hrob zrušen, historická fotografie dokumentuje stav, kdy hrob ještě existoval.